09.07.2021 – 01.08.2021

Paul Kuimeti näitusel “If Air Can Be Poured Like a Liquid” Budapesti FUGA galeriis eksponeeritakse Kuimeti hiljutist filmi “Materiaalsed aspektid” ning valitud fotosid seeriast “Tellingute lühiajalugu”. Budapesti näituse avas Eesti suursaadik Ungaris Kristi Karelsohn.

“Materiaalsed aspektid” on essee-film, mis linastub ühe tundmatu kollaažikunstniku töölaual. Erinevaid materjale, näiteks arhiiviväljavõtteid, ajakirju, raamatuid ja fotosid sirvides esitletakse modernistliku klaasarhitektuuri ajalugu. Filmi lugu algab 1850. aastal, kui kasvuhoonete projekteerija Joseph Paxton sirgeldab ühele paberitükile Kristallpalee kavandi. Film viitab 1980. aastate algul Marshall Bermani kirjeldatud paradoksile, et Nõukogude Liidu ulmekirjanduses ette kujutatud düstoopilised klaaslinnad said tegelikkuseks hoopis teisel pool raudset eesriiet nii-öelda vaba turu tingimustes. Tuntuim näide on Jevgeni Zamjatini 1921. aastal romaanis “Meie” kujutatud läbipaistev klaaslinn, mille elanikke pidevalt jälgitakse. Päriselt on klaasmajad vastupidi enamasti läbipaistmatud ja nende peegeldavate fassaadide taga varjavad end meie maailmakorda juhtivad struktuurid, näiteks pangad, ministeeriumid, kohtud ning korravalveasutused.

“Tellingute lühiajalugu” on fotoseeria, mis on pildistatud maailma eri linnades, sh Tallinnas, Brüsselis ja New Yorgis. Fotodel näeme, et tellingute põhistruktuur on kõikjal maailmas täpselt ühesugune, mis viitab globaliseerunud maailma ühtsustatud vormidele. Kuimeti fotodel on siiski võimalik näha ka tellingujalgade iseärasusi, mis laseb neid vaadelda ka kui leitud skulpturaalseid situatsioone. Tellingud on nagu kaasaegse kinnisvaramajanduse reamehed, mis tekivad ja kaovad kaasaegsest linnapildist sama kiiresti ja märkamatult nagu kapitali liikumine, mis neid püstitab. FUGA galerii näitusel esitletakse ka seeriasse kuuluvaid teoseid, mida pole seni avalikult eksponeeritud.

Neid kahte teost koos eksponeerides tõmbab Kuimet mõttelise paralleeli tellingute ja Kristallpalee vahele. Mõlemad on korrapärase sõrestikuga ehitised. Samuti näivad mõlemad läbipaistvad, kerged ja kaduvad.

Näituse avamisel esitleti ka kunstniku värsket suuremahulist monograafiat Compositions with Passing Time (2021, Kirjastus Lugemik), mis võtab kokku Kuimeti loomingu aastatest 2013–2020.

Näitus asub Budapesti Kaasaegse Arhitektuuri Keskuses FUGA (Petőfi Sándor utca 5., 1052 Budapest, Ungari)

Näitus jääb avatuks 1. augustini. Näitust korraldab Eesti Instituut ning see jõuab Ungaris vaatajateni Eesti Kultuurkapitali toel.

Fotod: Szilard Voros